Trojský most

Trojský most si v mnoha ohledech zaslouží přívlastek ojedinělý. Svým rozpětím se řadí mezi největší mosty v ČR, nízkým vzepětím oblouku a celkově subtilní konstrukcí bez opěrných pilířů v řece patří ke světovým unikátům. Při jeho stavbě byl použit vysokohodnotný samozhutnitelný beton s pevností vyšší než 100 MPa a poprvé byla aplikována metoda chlazení betonu kapalným dusíkem.

Trojský most patří k souboru staveb Městského okruhu v Praze. Jde o velmi elegantní subtilní konstrukci bez opory v řece, která se poměrem mezi vzepětím a rozpětím 1:10 řadí k nejplošším mostním obloukům světa. Most disponuje čtyřproudou vozovkou, tramvajovou tratí a po obou stranách komunikacemi pro pěší a cyklisty.

Nosnou konstrukci hlavního pole tvoří ocelobetonový plnostěnný předpjatý síťový oblouk s dolní mostovkou. Založení mostu je hlubinné, opěry a pilíře jsou založeny na vrtaných pilotách vetknutých do skalního podloží. Navazující inundační betonový most, tj. most, který slouží jako preventivní ochrana před povodní, je na trojské straně projektován jako prostě podepřená dvoutrámová konstrukce s prefabrikovanými příčníky a monolitickou deskou. Všechny betonové konstrukce mají nejen mimořádné technické vlastnosti, ale jsou také provedeny v pohledové kvalitě.

Most je architektonicky velmi zajímavý a je originálem v mnoha ohledech. Pro realizaci jeho elegantních křivek bylo potřeba zvolit nové technologické postupy, k nimž patří např. aplikace vysokopevnostního samozhutnitelného betonu, chlazení betonu kapalným dusíkem a použití polypropylenových vláken, která zabraňují vzniku trhlin v důsledku smršťování. Použité speciální vysokohodnotné betony bylo nutné průběžně ověřovat nejen v laboratoři, ale také na modelech, z nichž některé byly provedeny v měřítku 1:1.

Při betonáži v letním období byl beton chlazen kapalným dusíkem. Jde o novou technologii, která byla v praxi poprvé ověřena právě při betonáži mohutných koncových příčníků inundačního pole Trojského mostu. Při tvrdnutí betonu dochází k vývinu hydratačního tepla, beton se zahřívá a vysoké teploty mohou negativně ovlivnit kvalitu betonové konstrukce. Chlazení betonu kapalným dusíkem probíhá těsně po namíchání betonové směsi. Ke kryogennímu zásobníku se přistaví autodomíchávač a k plnicímu trychtýři se připne dávkovací zařízení čerpající kapalný dusík. Beton se chladí v cyklech, které trvají několik sekund, pak následuje krátká pauza na promíchání. Zchlazení jednoho autodomíchávače zabere zhruba 10 minut. Teplota vzduchu se při betonáži vyšplhala až na 28°C, ale teplota chlazeného betonu díky nové technologii nepřekročila 23,5°C.

Stavbu mostu realizovala společnost Metrostav, veškeré dodávky transportbetonu zajistil TBG Metrostav, člen skupiny Českomoravský beton. Nový most nahradil provizorní tramvajový most z roku 1977.

Ocenění

Významného ocenění na mezinárodním poli se Trojskému mostu dostalo od Evropského sdružení ocelových konstrukcí (ECCS), které udělilo tomuto projektu cenu AWARD OF EXCELLENCE v kategorii Mosty v rámci soutěže The European Steel Design Awards 2015.

Vyjádření mezinárodní komise:
Pražský Trojský most je působivým dílem, které smazává hranice mezi architekturou a inženýrskými dovednostmi. Obloukový most s mostovkou visící na husté síti tyčových závěsů – známý základní koncept, který byl skvěle navržen a do detailu zpracován. Spolu s odpovídajícím postupem výstavby byl vytvořen skutečně krásný návrh umožňující přenesení velkých zatížení od tramvají, automobilové dopravy a chodců v srdci Prahy.  Účinné osvětlení zdůrazňuje jeho tvarové vyjádření. Komise byla zejména potěšena spojením expresivního designu a zručnosti v moderní průmyslové výrobě. Trojský most je jako sochařské dílo a krásný doplněk města Prahy.Článek časopisu Konstrukce o ocenění Trojského mostu v soutěži si můžete přečíst zde.

Náš přínos této stavbě
  • betony C 35/45 XF2, C 30/37 XA1, C 50/60 XF2, C 80/95, C50/60 XF4
Technické údaje
Celková délka  262,1 m
Šířka 36 m
Rozpětí oblouku hlavního pole 200,4 m
Vzepětí oblouku20 m
Výška nosné konstrukce nad maximální plavební hladinou34 m

Trojský most

  • Hlavní město Praha

    Vlastník

  • : Ing. Jiří Petrák, Ing. Ladislav Šašek (Mott MacDonald Praha s. r. o.) a Doc. Ing. arch. Roman Koucký a Ing. akad. arch. Libor Kábrt (Roman Koucký architektonická kancelář s. r. o.).

    Architect

  • Metrostav a.s.

    Contractor

  • betony C 35/45 XF2, C 30/37 XA1, C 50/60 XF2, C 80/95, C50/60 XF4

    Material

  • 2014

    Rok

Jakub Šimáček, Ing.

Jednatel

TBG METROSTAV s.r.o.

Místo

Trojský most
171 00 Praha (Česko)

Trojský most.

Trojský most.

Trojský most.

Trojský most.

Trojský most.

Trojský most.

Trojský most.

Trojský most.

Trojský most.

Trojský most.