Těžba štěrkopísku z vody

1. Těžba kameniva

Samotná těžba z vody se nejčastěji provádí za pomoci jednoho ze tří plovoucích strojů, a to drapákovým bagrem (1a), korečkovým rypadlem (1b) nebo sacím bagrem (1c). Surovina je po vytěžení z vody přesunuta na nákladní člun, který může být přistaven z obou stran těžebního stroje, čímž je zajištěn kontinuální proces těžby.

2. Transport kameniva do přístavu

Naplněný člun se připřáhne k remorkéru, který jej dopraví do přístaviště. Tam se otevřou spodní vrata člunu, kamenivo se vypouští do vody a klesá ke dnu.

3. Těžba kameniva v přístavu

Kamenivo je v přístavišti ze dna jezera vytěženo korečkovým elevátorem, odkud se přesunuje pomocí pásových dopravníků  k dalšímu zpracování.

4. Odtřídění organických částí

Surovina vstupuje do horní části třídiče, což jsou zjednodušeně dvě síta nad sebou uložená ve sklonu. Díky sklonu a vibračnímu pohybu třídiče se surovina posouvá směrem ke spodní části třídiče a kamenivo propadává horním sítem. Z prostoru nad horním sítem třídiče zároveň vypadávají a jsou odváděny na samostatnou hromadu organické části (kořínky, větvičky) a jíl z těžené suroviny. Navíc zde dochází k předtřídění kameniva na hrubší frakci (zůstane mezi síty) a jemnější frakci (propadne oběma síty).

5. Praní v nožové pračce

Těžené kamenivo vstupuje do spodní části nožové pračky. Zařízení sestává ze dvou proti sobě se otáčejících hřídelí, které jsou osazeny tzv. noži. Rotačním pohybem hřídelí a protiproudem vody je kamenivo zbavováno nežádoucích jemných částic a jílu. Postupně je kamenivo noži vynášeno do horní části pračky, odkud vypadává na dopravník. Suspenze nejjemnějších podílů s vodou stéká do spodní části pračky, odkud se jako tzv. kalová voda odvádí do kalového pole.

6. Třídění na vibračním třídiči

Následuje další třídič, tentokrát s jemnějším sítem, který dále třídí kamenivo dle požadované velikosti.

7. Ukládání na zemní skládky

Z třídiče jsou frakce jednotlivě dopravovány pomocí dopravníku na skládky hotových výrobků.

8. Expedice

Vyrobené kamenivo se expeduje nejčastěji nákladními auty (z některých provozoven také železničními vagony).